Sunday 19 February 2012

Din cartile de istorie direct la San Lorenzo de El Escorial

Despre El Escorial am citit prima data in cartile de istorie din generala. Profesorul meu de atunci, intamplator si autorul manualului, vizitase impunatoarea manastire si povestea despre ea cu mult patos. Mi-au ramas intiparite in minte 2 imagini, una cu exteriorul si o alta cu un glob pamantesc, din biblioteca manastirii.
Ani mai tarziu m-am aflat in fata aceleasi imagini, de data aceasta fiind chiar acolo, langa zidurile ei. In tot turul din interior am cautat acel glob din carte.
San Lorenzo El Escorial, pe numele complet, se gaseste la 45 de km de Madrid si a fost in trecut resedinta regilor Spaniei. Astazi nu mai este folosit decat ca muzeu, pentru vizitele oficial fiind folosit Palatul Regal din Madrid. El Escorial a fost construit in secolul al XVI-lea, ca resedinta a regelui Filip al II-lea. Sute de ani mai tarziu, in 1984, El Escorial a fost inclus in patrimoniul Unesco.
El Escorial este impresionant. O fortareata masiva din blocuri grele de piatra. Rece, aparent austera, impunatoare, cerand respect. In jurul ei oraselul traieste in autenticl stil spaniol, cu terase colorate pline de oameni bine dispusi, cu masini mici pentru a incapea pe strazile inguste si cu miros de paella pretutindeni. Dar cat timp esti intre zidurile manastirii, nimic din toate astea nu pare apropiat.
Nicaieri inre zidurile Escorial-ului nu m-a incercat un sentiment de raceala. Nu pot sa neg insa un sentiment ciudat de neliniste care m-a cuprins cand am coborat in Panteon. Sub zidurile batrane ale manastirii isi odihnesc trupurie regii Spaniei si familiile lor. A fost prima data cand am coborat intr-o cripta si, desi era un loc ce facea parte din turul turistic, am avut totusi sentimentul ca nu este potrivit sa fim acolo, ca este o parte a manasirii de netulburat.
La Escorial se ajunge usor, cu masina pe autostrada spre Segovia, cu trenul sau cu autobuzul din statia Moncloa. Autobuzul este de fapt un autocar care costa 3,5 euro si care pleaca la fiecare 30 de minute, pana la 8 seara.

No comments:

Post a Comment